Zadzwoń do nas (+48) 781 006 800 lub napisz: kontakt@whitecom.com.pl


Szukasz oferty dla siebie?
Kierownik projektu
rozwin
Szukasz szkolenia?
Kierownik projektu
rozwin

Najbliższe szkolenia

Obecnie znajdujesz siÄ™ w:

Stopka


Informacje o firmie

Jesteśmy firmą koncentrującą się na specyficznych potrzebach naszych klientów. Naszym priorytetem jest wybór jak najlepszych rozwiązań zapewniających podniesienie efektywności działania organizacji klienta.

Firma WHITECOM Sp. z o. o. korzysta z Tarczy Finansowej Polskiego Funduszu Rozwoju 2.0.

Więcej informacji

 

Aktualności

PAM Summit - Kraków 2013

2013-06-20

W dniach 13-14.06.2013 w Krakowie odbyÅ‚a siÄ™ konferencja PAM Summit organizowana przez krakowski oddziaÅ‚ PMI Poland Chapter oraz IIBA (International Institute of Business Analysis). Wydarzenie zgromadziÅ‚o ponad 300 osób zainteresowanych tematykÄ… zarzÄ…dzania projektami oraz analizÄ… biznesowÄ…. Czytaj wiÄ™cej...

Tematyka

Podczas konferencji można byÅ‚o spotkać zagranicznych prelegentów zajmujÄ…cych siÄ™ analizÄ… biznesowÄ… oraz zarzÄ…dzaniem projektami oraz polskich praktyków, którzy dzielili siÄ™ doÅ›wiadczeniami z wÅ‚asnych organizacji. MiÅ‚o nam poinformować, że podczas konferencji wystÄ™powaÅ‚ Michelle Maritato, który wspóÅ‚pracuje z WHITECOM Project Experience w zakresie dostarczania szkoleÅ„ przygotowujÄ…cych do certyfikacji z analizy biznesowej IIBA. Na pewno do jednych z gÅ‚ównych przesÅ‚aÅ„ konferencji można zaliczyć stwierdzenie, że oprócz oczekiwania wiedzy o analizie biznesowej od samych analityków, coraz częściej oczekuje siÄ™ tych kompetencji od Kierownika projektu.

 

GÅ‚ówny problem jaki majÄ… analitycy to project management?!

Podczas jednej z sesji Joseph da Silva przedstawiÅ‚ 3 gÅ‚ówne wyzwania jakie ma analityk biznesowy w swojej pracy. ZaliczyÅ‚ do nich:

  • Dobre zrozumienie interesariuszy
  • ZarzÄ…dzanie projektami – czyli wspóÅ‚praca z kierownikiem projektów
  • Przyjmowanie wÅ‚asnych zaÅ‚ożeÅ„ przy tworzeniu wymagaÅ„

OczywiÅ›cie dla mnie najciekawszym elementem byÅ‚ punkt drugi, pod którym ukryty byÅ‚ temat konfliktu pomiÄ™dzy kierownikiem projektu i analitykiem biznesowym. Jak siÄ™ okazuje konflikt ten najczęściej wystÄ™puje po stronie terminów realizacji, gdzie analitycy biznesowi nie sÄ… wstanie przewidzieć dokÅ‚adnie czasu zakoÅ„czenia analizy. Z tym podejÅ›ciem niestety nie do koÅ„ca siÄ™ zgodzÄ™, dlatego że lata doÅ›wiadczeÅ„ analityków powinny pozwolić im na opracowanie pewnej powtarzalnej metodyki postÄ™powania, która pozwali lepiej przybliżyć terminy realizacji.

Jak w takim razie kierownik projektu ma zarzÄ…dzać analitykami biznesowymi. Uczestnicy warsztatów zdefiniowali nastÄ™pujÄ…ce reguÅ‚y postÄ™powania:

  • PamiÄ™taj, że analiza biznesowa jest zadaniem na myÅ›lenie i nie zawsze można jÄ… zamknąć w Å›cisÅ‚e ramy,
  • Analityk biznesowy potrzebuje swobody dziaÅ‚ania, dużej odpowiedzialnoÅ›ci i uprawnieÅ„ w kontakcie z interesariuszami, po to aby zrealizować temat
  • Profesjonalny analityk biznesowy skupia siÄ™ na jakoÅ›ci wykonania i jest to dla niego gÅ‚ówny cel, który nie zawsze wspóÅ‚gra z trójkÄ…tem projektowym.

Warto spróbować na swoim projekcie.

 

Gdzie w strukturach firmy powinna występować analiza biznesowa?

Podczas jednej z dyskusji „przy baryÅ‚ce piwa” (podczas konferencji oczywiÅ›cie nieczynnej) poruszono temat umiejscowienia kompetencji analizy biznesowej w organizacji. Uczestnicy podzieli siÄ™ swoimi doÅ›wiadczeniami z różnych modeli wdrożenia analizy biznesowej:

  • Od braku analityków biznesowych w firmie, kiedy to ich rolÄ™ peÅ‚ni domyÅ›lnie Kierownik projektu lub Kierownik produktu (Product Manager)
  • Przez wystÄ™powanie analityków biznesowych w dziaÅ‚ach IT lub biznesowych
  • Aż do wydzielonej jednostki organizacyjnej zajmujÄ…cej siÄ™ analizÄ… biznesowÄ….

Bardzo ciekawÄ… koncepcjÄ… przedstawionÄ… przez jednego z uczestników byÅ‚o zbudowanie oddzielnej jednostki odpowiedzialnej za zarzÄ…dzanie zmianÄ… (Change Management), która skupiaÅ‚a u siebie kompetencje analityków biznesowych, obejmujÄ…cÄ… swoim zasiÄ™giem caÅ‚Ä… organizacjÄ™.

Gdzie w takim razie warto zbudować te kompetencje? Odpowiedź standardowa: to zależy! Ale widać, ze coraz wiÄ™cej firm chce zacząć od poczÄ…tku i po prostu jasno zdefiniować  rolÄ™ analityka biznesowego w organizacji, niezależnie od umiejscowienia tej osoby!

Åšwiat Agile

OczywiÅ›cie nie zabrakÅ‚o również tematyki agile z puntu widzenia pojedynczego projektu oraz z punktu widzenia organizacji. Ponad poÅ‚owa osób, które wzięło udziaÅ‚ w ankiecie zadeklarowaÅ‚a, że korzysta z metodyki SCRUM. Warto tutaj wziąć poprawkÄ™, że wiÄ™kszość uczestników konferencji stanowili analitycy biznesowi oraz kierownicy projektów z firm lub dziaÅ‚ów zajmujÄ…cych siÄ™ informatykÄ…. Uczestników zapytano również o gÅ‚ówne problemy w projektach i na pierwszym miejscu pojawiÅ‚y siÄ™ oczywiÅ›cie zmiany w wymaganiach.

SzczegóÅ‚owe wyniki najważniejszych przyczyn porażek projektów, zdaniem uczestników PAM SUMMIT to:

  • ZmieniajÄ…ce siÄ™ wymagania (60% ankietowanych)
  • Źle zdefiniowane wymagania (54% ankietowanych)
  • Brak wsparcia ze strony interesariuszy (49% ankietowanych)
  • ZÅ‚a wspóÅ‚praca z Klientem (45% ankietowanych)

Widać bardzo silny trend, szczególnie w IT, do zmiany podejÅ›cia organizacji i wdrożenia „Agile” ze wzglÄ™du na coraz wiÄ™ksze oczekiwania Klientów, które obecnie ksztaÅ‚tujÄ… potrzebÄ™ aby „rozwiÄ…zania byÅ‚y na już, nawet w ograniczonej wersji”.

Ciekawym podsumowaniem byÅ‚a również prezentacja typów projektów u jednego z integratorów i producentów oprogramowania. PrzedstawiÅ‚ on, że firma realizuje dla swoich klientów, dwa typy projektów: Small & Dirty – krótkich projektów, gdzie ciÄ…gle zmieniajÄ… siÄ™ wymagania i koncepcja docelowego rozwiÄ…zania oraz projektów typu: Elephant (SÅ‚oÅ„), gdzie Klient oczekuje caÅ‚oÅ›ciowego rozwiÄ…zania na koniec. Choć prelegent bardzo mocno zaznaczyÅ‚, że coraz częściej nawet w tych dużych projektach oczekuje siÄ™ ich podziaÅ‚u na mniejsze kawaÅ‚ki.

 

Podsumowanie:

KonferencjÄ™ zdecydowanie należy zaliczyć do bardzo udanych. Różnorodność polskich i zagranicznych prelegentów, wiele form nauki (wykÅ‚ady, warsztaty, panele) oraz niesamowite miejsce i klimat spowodowaÅ‚y, że z pewnoÅ›ciÄ… w przyszÅ‚ym roku wrócÄ… tam wszyscy uczestnicy. Czego organizatorom i sobie życzÄ™.

 

Maciej Bodych


PMI®, PMP®, CAPM®, PMI-ACP®, PgMP®, PfMP®, PMI-RMP®, PMBOK® Guide are registered marks of the Project Management Institute, Inc.
PMI® Registered Education Provider logo is registered mark of the Project Management Institute, Inc.

© by WHITECOM Project Experience
Projekt i wykonanie: BProg