Zadzwoń do nas (+48) 781 006 800 lub napisz: kontakt@whitecom.com.pl


Szukasz oferty dla siebie?
Kierownik projektu
rozwin
Szukasz szkolenia?
Kierownik projektu
rozwin

Najbliższe szkolenia

Obecnie znajdujesz siÄ™ w:

Stopka


Informacje o firmie

Jesteśmy firmą koncentrującą się na specyficznych potrzebach naszych klientów. Naszym priorytetem jest wybór jak najlepszych rozwiązań zapewniających podniesienie efektywności działania organizacji klienta.

Firma WHITECOM Sp. z o. o. korzysta z Tarczy Finansowej Polskiego Funduszu Rozwoju 2.0.

Więcej informacji

 

Aktualności

PMO w organizacjach

2012-05-16

Co mamy na myÅ›li, używajÄ…c skrótu „PMO”? Project Management Institute (PMI®) w swoim standardzie OPM3® okreÅ›liÅ‚ model dojrzaÅ‚oÅ›ci organizacji na poziomie Project, Program i Portfolio Management.

W mojej ocenie korzystnie jest przenieść ten sam schemat na rodzaje PMO w organizacji. DziÄ™ki takiemu podejÅ›ciu, możemy mówić o Project, Program i Portfolio  Management Office. Każde z tych biur bÄ™dzie wspierać ten sam proces zarzÄ…dzania projektami w organizacji, jednak jego cele i zadania skierowane bÄ™dÄ… do różnych grup Interesariuszy. Przez wsparcie procesu zarzÄ…dzania rozumiemy wsparcie gÅ‚ównych funkcji zwiÄ…zanych z zarzÄ…dzaniem, a wiÄ™c Planowanie, Organizowanie, Kierowanie i Kontrolowanie.

PowinniÅ›my także zrozumieć, że w wiÄ™kszoÅ›ci wypadków PMO w organizacji powstaje ad hoc, jako panaceum na rosnÄ…cy nawaÅ‚ obowiÄ…zków zwiÄ…zany z realizacjÄ… projektów w organizacji. Nowo powstaÅ‚a komórka przejmuje wiÄ™c na poczÄ…tku najczęściej funkcje zwiÄ…zane z wsparciem biurowym realizowanych projektów, szykuje zbiorcze raporty ze wszystkich realizowanych inicjatyw.

Opisana sytuacja prowadzi do poczucia rozczarowania koncepcjÄ… tworzenia PMO. Struktura taka nie jest w stanie udowodnić swojego wkÅ‚adu w proces zarzÄ…dzania projektami. W wielu przypadkach spotykamy siÄ™ również z przejÄ™ciem usÅ‚ug i rozwiÄ…zania przez dziaÅ‚y funkcjonalne (rozwiÄ…zania kontrolowania i monitorowania do dziaÅ‚u ksiÄ™gowoÅ›ci, alokacja zasobów i metody szkoleniowe do dziaÅ‚u HR, metodyki i rozwiÄ…zania do szefów zespoÅ‚ów projektowych).

            Jak widzÄ… przyszÅ‚ość PMO nasi doÅ›wiadczeni konsultanci,  pan Maciej Bodych i Artur Dwojak? PostanowiliÅ›my zadać im trzy  pytania, które pojawiajÄ… siÄ™ w wielu organizacjach:

Czy jest więc sens w rozwijaniu PMO w naszej organizacji?

Sens w rozwoju PMO jest zawsze, kiedy istnieje poczucie, że organizacja projektowa nie funkcjonuje tak, jak byÅ›my tego oczekiwali. Porażki projektów na etapie realizacji, stale przedÅ‚użajÄ…ce siÄ™ opóźnienia, brak jasnych kryteriów wyboru nowych inicjatyw – to kilka najpoważniejszych problemów, przed którymi stajÄ… organizacje niezależnie od rozmiaru, a które Å›wiadczÄ… o koniecznoÅ›ci rozwoju Biura Projektów.

Jak przeprowadzić reorganizację PMO w ramach organizacji?

Kluczem w reorganizacji PMO jest zintegrowane podejÅ›cie do tego zadania. Zmiany, które powinny zostać wprowadzone dla uzyskania widocznych rezultatów, muszÄ… nastÄ…pić również poza samym Biurem Projektów. Chodzi tu o takie aspekty jak przeglÄ…d i aktualizacja metodyki zarzÄ…dzania projektami stosowanej przez organizacjÄ™, wdrożenie systemu zarzÄ…dzania projektami bÄ…dź przeplanowanie istniejÄ…cego, warsztaty z zarzÄ…dzania portfelem projektów dla zarzÄ…du, a także szkolenia dla sponsorów i kierowników Projektów celem wyrównania poziomu wiedzy w organizacji.

Jak bronić PMO przed sprowadzeniem go do roli sekretariatu?

PMO, szczególnie w dość rozwiniÄ™tym stadium, staje siÄ™ „Å‚akomym kÄ…skiem” dla innych departamentów. Dla przykÅ‚adu, departament kontrolingu bÄ™dzie bardzo zainteresowany przejÄ™ciem kontroli budżetu projektów, gdyż wpisuje siÄ™ to w jego kompetencje, zaÅ› departament zasobów ludzkich chÄ™tnie weźmie na siebie szkolenia kierowników projektów. Aby Biuro Projektów przetrwaÅ‚o, musi mieć nakreÅ›lony kierunek rozwoju i nieustannie w tym kierunku podążać. CiÄ…gÅ‚e doskonalenie i idÄ…ce za tym pojawianie siÄ™ kolejnych celów na horyzoncie sprawi, że funkcje przejÄ™te od innych departamentów Biuro bÄ™dzie w stanie utrzymać, zyskujÄ…c w miÄ™dzyczasie nowe kompetencje, umożliwiajÄ…ce dalsze zwiÄ™kszanie poziomu dojrzaÅ‚oÅ›ci organizacji projektowej, a co za tym idzie – uzyskiwania wiÄ™kszej korzyÅ›ci z zarzÄ…dzania portfelem projektów.

 

Adrian Świerczyński


PMI®, PMP®, CAPM®, PMI-ACP®, PgMP®, PfMP®, PMI-RMP®, PMBOK® Guide are registered marks of the Project Management Institute, Inc.
PMI® Registered Education Provider logo is registered mark of the Project Management Institute, Inc.

© by WHITECOM Project Experience
Projekt i wykonanie: BProg