Zadzwoń do nas (+48) 781 006 800 lub napisz: kontakt@whitecom.com.pl


Szukasz oferty dla siebie?
Kierownik projektu
rozwin
Szukasz szkolenia?
Kierownik projektu
rozwin

Najbliższe szkolenia

Obecnie znajdujesz siÄ™ w:

Stopka


Informacje o firmie

Jesteśmy firmą koncentrującą się na specyficznych potrzebach naszych klientów. Naszym priorytetem jest wybór jak najlepszych rozwiązań zapewniających podniesienie efektywności działania organizacji klienta.

Firma WHITECOM Sp. z o. o. korzysta z Tarczy Finansowej Polskiego Funduszu Rozwoju 2.0.

Więcej informacji

 

Aktualności

ZarzÄ…dzanie projektami i programami stanowione prawem!

2017-01-19

14 grudnia 2016 r. Prezydent Barack Obama podpisaÅ‚ ustawÄ™ S.1550 Program Management Improvement and Accountability Act of 2015 (PMIAA), co oznacza, że od tej pory agencje wykonawcze federalnego rzÄ…du Stanów Zjednoczonych muszÄ… zgodnie z prawem stosować standardy zarzÄ…dzania projektami i programami. Bezsprzeczna wartość usystematyzowanego i ustandaryzowanego podejÅ›cia do zarzÄ…dzania przedsiÄ™wziÄ™ciami w koÅ„cu zostaÅ‚a dostrzeżona i potwierdzona i to na najwyższym szczeblu! 

Ustawa, która byÅ‚a silnie aprobowana przez Project Management Institute (PMI), zostaÅ‚a zatwierdzona przez obie Izby Kongresu zyskujÄ…c poparcie obydwu partii, a to wielki sukces i kolejny dowód na wartość, co do której wÄ…tpliwoÅ›ci nie ma żadna ze stron rzÄ…dzÄ…cych!

Sama ustawa nie jest dÅ‚ugim, niezrozumiaÅ‚ym i mÄ™czÄ…cym zapisem – spokojnie można siÄ™ z niÄ… zapoznać przy wieczornej herbacie ;) DostÄ™pna jest tutaj. (link: https://www.congress.gov/bill/114th-congress/senate-bill/1550). Zmienia dotychczasowÄ… politykÄ™ federalnÄ… zarzÄ…dzania programami
i projektami w 4 gÅ‚ównych aspektach:

  1. Stworzone zostanÄ… formalne stanowiska i Å›cieżki kariery dla Kierowników Programów w rzÄ…dzie federalnym.
  2. Dla całego rządu federalnego zostaną opracowane polityki zarządzania programem oparte na standardach.
  3. Aby wypracować i wzmocnić zaangażowanie w agencjach federalnych wyznaczeni bÄ™dÄ… pracownicy ze szczebla kierowniczego, którzy w swoich jednostkach bÄ™dÄ… swego rodzaju sponsorami odpowiedzialnymi za politykÄ™ i strategiÄ™ zarzÄ…dzania programami i projektami.
  4. PodkreÅ›lone zostaÅ‚y waga i wartość lessons learned – udostÄ™pniania i dzielenia siÄ™ wiedzÄ… o metodach i podejÅ›ciach, które przyniosÅ‚y sukces. Zbieraniem i dystrybucjÄ… wniosków zajmie siÄ™ specjalny Komitet ds. zarzÄ…dzania programami.

Odpowiedzialność za prawidÅ‚owe funkcjonowanie zarzÄ…dzania programami w rzÄ…dzie Stanów Zjednoczonych zostaÅ‚a rozdzielona na gÅ‚ówne jednostki tj.: Office of Management and Budget (Biuro ds. zarzÄ…dzania i finansów – nadzoruje dziaÅ‚anie agencji federalnych i administruje budżetem federalnym), Office of Personnel Management (Biuro ds. zarzÄ…dzania personelem – zarzÄ…dza cywilnym personelem rzÄ…du federalnego), Government Accountability Office (Biuro Nadzoru Finansowego – niezależna, bezpartyjna agencja kontrolujÄ…ca w jaki sposób rzÄ…d federalny wykorzystuje pieniÄ…dze podatkników)oraz każdÄ… z Executive Agencies (Agencje Wykonawcze ds.: Rolnictwa, Edukacji, SprawiedliwoÅ›cti, ObronnoÅ›ci, Zdrowia, ...). Przy czym warto zwrócić uwagÄ™ na liczne funkcje, które przypadÅ‚y w udziale zastÄ™pcy dyrektora zarzÄ…dzajÄ…cego Office of Management and Budget (OMB), w tym:

  • nadzorowanie w skali caÅ‚ego rzÄ…du wdrażania standardów, polityk, i wytycznych dotyczÄ…cych zarzÄ…dzania programami i projektami w Executive Agencies (Agencjach Wykonawczych),
  • przewodniczenie Program Management Policy Council (Radzie Polityki ZarzÄ…dzania Programem) powoÅ‚anej przez niniejszÄ… ustawÄ™,
  • ustanowienie standardów i polityk dla agencji wykonawczych zgodnych z powszechnie przyjÄ™tymi i stosowanymi standardami i normami dla planowania i realizacji w zarzÄ…dzaniu programami i projektami,
  • wspóÅ‚praca z sektorem prywatnym w celu okreÅ›lenia najlepszych praktyk w obszarze zarzÄ…dzania programami i projektami, które wpÅ‚ynęłyby na poprawÄ™ federalnych programów oraz projektów,
  • przeprowadzanie przeglÄ…dów portfela w celu odpowiedniego zaadresowania kwestii zidentyfikowanych w programach wysokiego ryzyka przez Government Accountability Office (GAO),
  • przeprowadzanie przeglÄ…dów portfela przynajmniej raz w roku w celu oceny jakoÅ›ci i efektywnoÅ›ci zarzÄ…dzania programem,
  • stworzenie strategicznego, piÄ™cioletniego planu dla obszaru zarzÄ…dzania programami i projektami.

Powyższe funkcje i zadania to dobry początek drogi prowadzącej do zwiększenia efektywności.

Raport „PMI’s Pulse of the Profession®” potwierdza, że ujednolicone podejÅ›cie, zaangażowanie ze strony sponsorów wykonawczych oraz certyfikowani profesjonaliÅ›ci stanowiÄ… fundament we wszystkich organizacjach do osiÄ…gania najwyższych poziomów wydajnoÅ›ci. Wprowadzenie i usprawnienie zarzÄ…dzania programami i projektami prowadzi do korzyÅ›ci takich jak poprawienie wspóÅ‚pracy, lepsze podejmowanie decyzji (w tym podejmowanie lepszych decyzji) i zmniejszenie ryzyka.

Raport PMI® wykazaÅ‚ również, że tylko 64% strategicznych inicjatyw rzÄ…dowych osiÄ…ga swoje cele  i zaÅ‚ożenia biznesowe – co oznacza, że podmioty rzÄ…dowe tracÄ… nawet 101 mln dolarów na każdy 1 bilion dolarów wydany na projekty lub programy. Z badaÅ„ wynika również, że najlepsze praktyki wprowadzajÄ… lepszÄ… wydajność dziÄ™ki czemu mniejsze nakÅ‚ady sÄ… marnowane. Najważniejsze jednak jest to, że organizacje znaczÄ…co odczuwajÄ… różnicÄ™ w liczbie projektów, które dostarczajÄ… oczekiwanÄ… wartość do interesariuszy w zaÅ‚ożonym czasie i budżecie.

Zmiana taka jak wprowadzenie PMIAA i poparcie gÅ‚owy paÅ„stwa to krok milowy – w koÅ„cu zarzÄ…dzanie projektami i programami zyska na popularnoÅ›ci, stanie siÄ™ bardziej rozpoznawane nie tylko w organizacjach i przedsiÄ™biorstwach prywatnych, ale miejmy nadziejÄ™, że także w instytucjach  publicznych, rzÄ…dowych i samorzÄ…dowych. Z doÅ›wiadczenia możemy powiedzieć, że chociażby na przykÅ‚adzie jednostek samorzÄ…dowych tylko pojedyncze z nich majÄ… w planach wprowadzenie zarzÄ…dzania programami i portfelem swoich przedsiÄ™wzięć. Aktualnie w polskich realiach sektora publicznego mamy pojedyncze przykÅ‚ady wdrożenia spójnych standardów zarzÄ…dzania projektami, programami, portfelem projektów oraz PMO (Project Management Office) jako jednostki zajmujÄ…cej siÄ™ rozwojem tego obszaru w organizacji. To także miejsce dla ekspertów z obszaru zarzÄ…dzania projektami i programami. Do dzieÅ‚a!

 

*zachowano oryginalne nazwy ustawy oraz jednostek i biur funkcjonujÄ…cych w nomenklaturze rzÄ…du Stanów Zjednoczonych


PMI®, PMP®, CAPM®, PMI-ACP®, PgMP®, PfMP®, PMI-RMP®, PMBOK® Guide are registered marks of the Project Management Institute, Inc.
PMI® Registered Education Provider logo is registered mark of the Project Management Institute, Inc.

© by WHITECOM Project Experience
Projekt i wykonanie: BProg